Årets sista biljettkörning med Ystad
Året traditionella Fars Dag ombord på Ystad blev nästan som vanligt. Denna gång var covid-19 fortfarande närvarande, men inte ett hinder. Handsprit och obligatoriskt munskydd under däck hindrade inte att cirka 40 passagerare fick uppleva en novembersöndag som var som en repris på förra årets. Vädret var som en vårdag och fjärden vid Gålöbasen låg spegelblank.
Dagen började med samling med kaffe och kanelbulle. Efter sedvanlig välkomsthälsning av ordf. Bosse Hihldor, dagens projektledare Per Franzén och dagens passagerarvärd Björn Thambert delades passagerarna upp i 2 grupper som guidades ombord Ystad vid 6 olika stationer under och ovan däck och rundvandring på Gålöbasen med Rolf Moberg som ciceron.
Dagens lunch var en ärtsoppa med extra fläsklägg som Eva-Lena Aschberg fick mycket beröm för. När alla backat minst 1 gång fanns pannkakor med sylt och grädde.
Efter en demonstration av Ystads 57 mm automatpjäs var det äntligen dags att ta på flytvästar och gå ombord på Ystad. Dagens färd gick via defilering förbi Berga med dagens efterföljare till robotbåtar syntes i hamn, innan vi vände sydvart över Mysingen. På fritt hav (ja vi var nog helt ensamma idag) bjöds passagerarna på en klassisk ”burnout” dvs. full fart från stillastående på mindre än 1 minut, inte illa för ett fartyg som väger c:a 240 ton. Enligt rapport från fartygschefen gjorde vi idag som mest 41 knop under körningen (På lördagen gjordes ett liknande företagsevent där Ystad loggades på drygt 42 knop – hösten klara och kalla väder med högt lufttryck >1 035 hPa ger dessa möjligheter till högfartskörning).
Dagens tur tog oss i nära full fart genom den gamla krigsleden vid Järnholmssund för att sedan vända upp genom Långbälingssund. En lågt stående sol med ett färgrikt ljus gjorde oss sällskap genom den södra skärgården. Väl framme i Gålö igen gjorde Ystad en snygg tilläggning på första försöket. På styrbryggan hade vi idag FC, fartygschefen Johnny Lund, Rolf Moberg som ManO och Anders Fröjd som rorgängare. Efter förtöjning gick dagens fäder och sällskap med ett “robotleende” på läpparna, för idag var det en bra dag till sjöss.
Några ord från glada passagerare efter resan:
– ”ett alltigenom professionellt genomförande”
– ”uppskattat morgonkaffe med dopp, en mycket god lunch med ärtsoppa och pannkaka”
– ” överraskande inslag av tvära girar, passage av trångt sund
– ” en något hissnande men suverän landning vid basen ”
Därmed var denna säsongs resor till ända. Kvar att köra är en resa för medlemmar i december som bär av till Sandhamn med lunch på Seglarhotellet. Därefter återställs Ystad för att gå i vinteride. Dock fortsätter vi med arbetsdagar som vanligt för att komma igång med körningar till våren igen. Året 2022 blir ett märkesår med Marinen som firar 500 år. Vi har fått frågor om vi kan delta på olika sätt i några av Marinens arrangemang. Ystad kan komma att vara synlig i Stockholm under jubileumsdagarna i juni och vid andra tillfällen även i några andra hamnstäder i Sverige. Vi utarbetar just nu ett program för nästa säsongs biljettkörningar. Tycker du att det kan vara intressant att engagera dig och delta som medlem, kan du gå in på fliken ”Föreningen” här på hemsidan och följ anvisningar för ansökan av medlemskap i Föreningen Svenska Robotbåtar. Erlagd medlemsavgift gäller tiden som är kvar 2021 och hela året 2022.
Skribent och foto: Jan Olof Waltersson