Ystad på varv 1 april (obs ej skämt)
Ystad har nu stått och torkat upp i tryggt förvar i några dagar. Arbetsmyror har varit och jobbat med olika saker varje dag hittills förutom påsken då fartyget har fått vara i fred. Man har tagit bort robotlådorna med stativ och torpedtuberna. Var ska man nu lägga de små torpederna (läskburkarna) och annat överblivet? Nedanför på golvet/marken står två av våra gamla skarpa lådor tillsammans med två till som ställts fram istället för de två lådor som bara var attrapper och gjorda av stål. Mellan 4-8 personer per dag har ömsom jobbat hårt ömsom kunnat ta lite ofrivilliga pauser i väntan på att teknik och utrustning inte funnits på plats i önskvärd utsträckning. Gammal färg tas bort och grundmålning sker på viktiga platser. Vår ständiga fiende, rosten, arbetar ju alltid för att ta sig in på de mest omöjliga platser, men nu får vi möjlighet att bekämpa den. Vi har hittat några ställen där vi får svetsa på nytt material, t ex styrbords sida vid duscharna. Ska vi ta det som ett tecken på att besättningen prioriterar sin kroppshygien ombord? Hålet har även letat sig in genom skottet till Byssan. Undra om Christer i Byssan har upplevt att det varit lite dragit senaste tiden? Anoder har tagits bort från skrovet och skall ersättas med nytt, propellrarna tvättats och slipats blanka och fina. Vi hade besök av skrovmätarna som slipade upp 100 ställen på skrovet under vattenlinjen och på akterspegeln för att mäta godstjockleken på känsliga ställen. Skrovet befanns mestadels vara i god kondition, men hittade även ställen vi behöver åtgärda. Kontrollanten från Transportstyrelsen var nöjd med vad vi visat upp och vad vi berättat om åtgärder för att reparera. Vi har kontrollerat propelleraxlarnas inställning, bytt ut några fula propellerbladsbultar, tömt rodren på vatten. Halvdäck kommer att blästras på rostiga ställen och därför har vi täckt in halvdäck med 300m2 presenning. Gråvattentanken är på plats och vi har målat insidan av skrovet därunder. Slutlig montering görs nästa dag. Nålpickan har också gått hela dagen under halvdäck och den lösa rosten tog död på slamsugaren verkar det. Mycket annat har också gjorts. Idag var vi ett 15-tal personer och vi firade med tårtor till eftermiddagskaffet efter en lyckad dag.