Att den otroligt fina sommaren fortfarande håller sitt grepp om alla semesterfirare visade sig på lördagen. Tolv arbetssugna själar dök upp för att försöka snygga upp Ystad inför den stundande höstsäsongen. ”Z” hade skickat ut en diger lista på vad som behöver åtgärdas inför kommande aktiviteter, samt en massa åtgärder som behöver justeras efter Ystad´s resa söderöver. En del akuta jobb, vissa av mindre akut karaktär, som behöver åtgärdas! Tyvärr så ställde vädret till det för oss. Som tur vad hade en del av arbetena utförts i början av Augusti. Backen har fått sig ett nytt färglager, och nödbrandpumpen fungerar åter på igen, (vatten i släckslangen 15 sekunder efter start av pump)!
De inplanerade målningsarbetena på däck blev tyvärr inställda pga ett ihållande regn. Dock fanns en del att göra inombords: Gryngången fick sig en genomkörare, diverse elarbeten bockades av, kölen i MR,LIR och SM sögs ur på slagvatten, vilket blev ca 600 l illaluktande vätska (tänk latrintömning).
Corvetteklubben hade den äran att besöka Paradiset just denna dag. Ett trettiotal Corvetter i olika åldersklasser med respektive ägare besökte Gålö för att göra en rundtur på basen, samt åka en sväng med Spica. Denna skönhet lyckades till slut få i gång SB GT1 efter mycket felsökning och hårslitning från maskinpersonalen!
Nu krävs det nya friska tag från Ystad´s besättning att visa på EDIP vad Ystadandan innebär. En del förfrågningar om körningar finns, någon med ”handslag” fastställd körning (ej spikat datum). Så nu är bara att köra inför kommande aktiviteter…
Text & Foto: Lars-Åke Klingstedt
[print_gllr id=4859]